Оберіть лікаря, використовуючи доступну на нашому порталі інформацію, запишіться до нього на прийом та укладіть із ним декларацію безпосередньо в момент прийому.
ДЛЯ ЧОГО ПІДПИСУВАТИ ДЕКЛАРАЦІЮ З ЛІКАРЕМ
Декларація – це документ, який підтверджує, що пацієнт хоче обслуговуватись саме у цього лікаря. Так, підписуючи декларацію з конкретним лікарем, ви повідомляєте державу (НСЗУ), що оплата за ваше обслуговування має находити у цей медзаклад.
Водночас, декларація не є юридичним документом і не підписується «раз і назавжди»: ви зможете укласти декларацію з іншим терапевтом, педіатром чи сімейним лікарем. У такому випадку не треба скасовувати попередню декларацію – достатньо просто укласти нову декларацію з обраним лікарем, а зміни автоматично зафіксуються у системі.
Ви вільні у своєму виборі – не мусите підписувати декларацію за місцем прописки чи проживання. Однак лікар може відмовити вам у підписанні декларації, якщо він уже набрав оптимальну кількість пацієнтів: сімейний лікар може обслуговувати 1 800 пацієнтів, терапевт – 2 000, педіатр – 900. Ця цифра може бути дещо більшою для лікарів, які працюють у селах. Наприклад, якщо у селі проживає 2 000 людей, то всі вони отримають змогу підписати декларацію з сімейним лікарем. Без медичної допомоги не залишиться ніхто. Це питання контролюватиме Національна служба здоров’я України.
ЯК ПІДПИСАТИ ДЕКЛАРАЦІЮ З ЛІКАРЕМ: ПОКРОКОВА ІНСТРУКЦІЯ
Для підписання декларації з лікарем:
- Зверніться у медзаклад, де працює терапевт, педіатр чи сімейний лікар, з яким ви хочете підписати декларацію. З собою потрібно мати паспорт, податковий номер і мобільний телефон. Якщо ви підписуєте декларацію з педіатром чи сімейним лікарем для дитини, то візьміть також свідоцтво про народження дитини.
Важливо: заклад, у якому працює обраний вами лікар, має бути підключеним до системи «Електронне здоров’я». Чи підключений заклад до електронної системи охорони здоров’я – уточніть у реєстратурі або у лікаря, або перевірте самостійно на сайті: https://ehealth.gov.ua/pidklyucheni-do-ehealth-mis/
- Ваші дані та контактний телефон внесуть у систему «Електронне здоров‘я». Це зробить уповноважена особа закладу ПМД: в різних медзакладах це може бути або реєстратор, або медсестра, або лікар тощо.
Важливо: дані вносяться в електронну систему – не буде жодних бланків, форм, печаток тощо. Після введення даних пацієнт отримує СМС з кодом на вказаний номер телефону, який уповноважена особа медзакладу вводить у систему «Електронне здоров‘я» для підтвердження.
- Уповноважена особа медзакладу роздруковує із системи «Електронне здоров‘я» примірник декларації для перевірки.
Важливо: Уважно перевірте усі свої дані. Якщо помітили помилку – скажіть про це уповноваженій особі медзакладу. Декларацію роздруковуватимуть до тих пір, поки все не буде правильно.
- Якщо все правильно, уповноважена особа медзакладу роздруковує із системи «Електронне здоров‘я» ще один примірник декларації
Важливо: Обидва примірники декларації мають бути ідентичними і без помилок.
- Пацієнт підписує 2 примірники декларації
Важливо: Уповноважена особа проставляє відмітку з датою на обох примірниках декларації. Один із примірників залишається у вас, інший – у медзакладу.
- Уповноважена особа медзакладу накладає електронний цифровий підпис працівника юридичної особи на декларацію та надсилає її в систему «Електронне здоров‘я»
Важливо: Ви офіційно задекларували вибір свого лікаря. Гроші за ваше обслуговування держава (НСЗУ) сплачуватиме закладу, у якому працює вибраний вами лікар. Цей процес розпочнеться одразу, коли медзаклад увійде у реформу: автономізується та укладе договір з НСЗУ.
Відповіді на найбільш поширені питання щодо підписання декларацій
- Загальні питання.
- Для чого підписувати декларацію з лікарем?
- Обрати свого лікаря – значить підписати декларацію про вибір лікаря – сімейного лікаря/терапевта/педіатра
- Таким чином ви повідомляєте державні та НСЗУ, що будете обслуговуватися саме у цього лікаря. І з початком реформи у вашому закладі НСЗУ спрямує гроші у медзаклад, де працює ваш лікар.
- Коли будуть бланки декларацій у моїй амбулаторії?
- Декларація заповнюється в електронній системі охорони здоров’я.
- Під час внесення даних у систему на ваш мобільний має прийти СМС з кодом, який треба повідомити працівнику, який вноситиме ваші дані в систему.
- Потім декларацію роздруковують із системи і пацієнт підписує її в двох екземплярах.
- З яким лікарем можна підписати декларацію?
- Тільки з лікарем з надання первинної медичної допомоги – сімейним лікарем, терапевтом чи педіатром?
- Чи потрібен пацієнту ЕЦП для підписання декларації?
- Для підписання декларації у закладі пацієнту не потрібен ЕЦП.
- Чи правда, що в декларації є пункт «третя стать»?
- Декларація містить багато пунктів, які необхідно заповнити, такі як ПІБ, дата народження, стать, місце поживання та інші.
- У виборі полів, які мають бути в декларації, ми керувалися загально прийнятими міжнародними стандартами та законами України.
- Пункт «Стать пацієнта» включає тільки два варіанти відповіді: чоловіча і жіноча.
- Чи правда, що форма декларації в електронній системі відрізняється від тої, що зараз є в нормативних документах?
- Фома декларації, яка зараз є у системі – чинна.
- Обов’язкові поля у декларації, що використовувалася під час пілотного режиму, залишаються незмінними.
- Додаткові поля працівники медзакладів можуть заповнити під час наступного візиту пацієнта.
- Форма декларації затверджена Наказом МОЗ України № 503 від 19.03.2018 р.» Про затвердження Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу та форми декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу».
- Чи легальні декларації, які були підписані під час пілотного проекту? Чи треба їх заново підписувати?
- Усі декларації, які були підписані до 1 квітня, чині.
- Чи захищені персональні дані в електронній системі?
- Безумовно, персональні дані в системі захищені.
- Електронна система охорона здоров’я спроектована для роботи з персональними даними з дотриманням кращих світових практик у сфері захисту даних.
- Система знаходиться на серверах дата-центру, який має комплексну систему захисту інформації (КСЗІ) та пройшов атестацію у ДССЗЗІ.
- Для перевірки надійного захисту даних було проведено аудити та тестування на предмет кібербезпеки.
- Деталі підписання декларації.
- Чи можу я підписати декларацію з (будь-яким вузьким спеціалістом), але за спеціальністю вона педіатр/сімейний лікар/терапевт?
- Ви не можете підписати декларацію з вузьким спеціалістом. Ви можете підписати декларацію тільки з лікарем з надання первинної допомоги. Для дитини – це педіатр або сімейний лікар. Для дорослого – терапевт або сімейний лікар.
2.2.Чи обов’язково потрібно обрати лікаря у квітні?
- Підписати декларацію можна у будь-який час. Наприклад, під час вашого найближчого візиту до лікаря.
- Кінцевого терміну підписання декларацій немає. Але не відкладайте це на кінець року.
- Оберіть лікаря, якому довіряєте, і під час наступного візиту підпишіть з ним декларацію.
2.3.Чи має декларація строк дії?
– Декларація з вибору лікаря з надання первинної допомоги є безстроковою. Діє до тих пір, поки ви не укладете її з новим лікарем.
2.4.Як пацієнту підписати декларацію без паспорта громадянина України?
Підписати декларацію можливо з документом, що посвідчує громадянство України чи інший спеціальний статус:
- Паспорт громадянина України
- Тимчасове посвідчення громадянина України
- Свідоцтво про народження (для осіб, що не досягли 14-річного віку)
- Посвідка на постійне проживання в Україні
- Посвідчення біженця
- Посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту.
2.5.Чи може лікар відмовити у підписанні декларації?
- Лікар не може відмовити у підписанні декларації через хронічні захворювання пацієнта, його вік, стать, соціальний статус, матеріальне становище, зареєстроване місце проживання.
- Єдина причина для відмови – лікар уже має оптимальну кількість пацієнтів:
-для терапевта – 2000
-для сімейного лікаря – 1800
-для педіатра – 900
- У такому разі заклад, у який ви звернулися, має запропонувати вам іншого лікаря.
- У виняткових випадках – соціально-демографічні, інфраструктурні та інші особливості територій – під час укладання договорів з НСЗУ може допускатися більша кількість пацієнтів. Наприклад, це стосується сільської місцевості або гірських районів.
2.6.Як може підписати декларацію людина, яка фізично не може прийти у заклад?
- Як із будь-якими електронними сервісами на початку можуть виникати певні складнощі.
- Є різні шляхи виходу з ситуацій, коли пацієнт фізично не може приїхати у заклад.
- Декларацію не обов’язково підписувати зі стаціонарного комп’ютера. Для цього можна використати ноутбук, планшет або смартфон. Тобто уповноважений працівник закладу може зробити це вдома, у пацієнта.
- Найближчим часом в електронній системі охорони здоров’я буде запущений онлайн-кабінет пацієнта, де можна буде підписати декларацію з лікарем онлайн, не виходячи з дому.
2.7.Як пацієнту підписати декларацію без ідентифікаційного номера?
- Без ідентифікаційного коду декларацію можуть підписати тільки особи, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття ідентифікаційного номера та офіційно повідомити про це відповідні державні органи. У паспорті таких громадян має бути відмітка про наявність у них права здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера.
- У такому випадку у декларацію вносяться тільки паспортні дані.
2.9.Чи можливе підписання декларацій з кількома лікарями?
- Ні, це неможливо. При укладанні декларації з новим лікарем попередня декларація анулюється автоматично.
- Підписання декларації дитини
3.1.Як підписати декларацію дитині?
– За дітей до 14 років декларацію з лікарем підписують батьки
3.2.Чи потрібна присутність обох батьків для підписання декларації?
– Підписати декларацію для дитини може один з батьків. Тато або мама мають взяти з собою свої документи (паспорт, код) свідоцтво про народження дитини і мобільний телефон
3.3.До якого віку дитину обслуговує педіатр?
– Педіатр може обслуговувати дітей до 18 років.
– З 18 років потрібно буде підписати декларацію з сімейним лікарем або терапевтом.
3.4. Чи мають дитина і батьки обслуговуватися в одному закладі чи в одного сімейного лікаря?
– Це не регламентується жодним нормативним актом.
– Ви можете обирати ті заклади і тих лікарів, у яких зручно обслуговуватися вам і вашим дітям.
- Взаємини лікаря і пацієнта
4.1.Що робити, якщо мій лікар звільнився?
– Заклад, у якому ви підписали декларацію, має повідомити пацієнтів, які уклади декларацію з цим лікарем, про зміну його роботи.
4.2.Що робити, якщо мій лікар пішов у відпустку або на лікарняний?
– На час відпустки та лікарняного лікаря, з яким підписана декларація, адміністрація медзакладу визначає лікаря, який протягом цього часу виконує обов’язки основного лікаря.
4.3.Що робити, якщо я захворів в іншому місці?
– Ви звертаєтеся за необхідності до найближчого закладу з надання первинної допомоги. Підписувати декларацію для одноразового звернення потреби немає.
4.4.Які тепер послуги надаватиме сімейний ліка/терапевт/педіатр?
– Усі заклади первинної допомоги, які укладуть договори з Національною службою здоров’я, у липні, жовтні чи наприкінці грудня, почнуть гарантовано надавати чіткий перелік послуг.
– Цей перелік затверджений Наказом МОЗ України № 504 від 19.03.2018 р. «Про затвердження Порядку наданні первинної медичної допомоги».
– До послуг лікаря первинної допомоги належить спостереження за здоров’ям, пацієнта, діагностика та лікування найбільш поширених хвороб, травм, отруєнь, патологічних станів.
– Спостереження за хронічними хворими.
–8 базових досліджень, профогляди для груп ризику, рецепти на ліки, у тому числі за програмою повного або часткового відшкодування вартості «Доступні ліки», вакцинація за календарем щеплення, знеболення, видача лікарняних та інших медичних довідок.
– Крім того, заклади, які почнуть працювати з НСЗУ, повинні мати оснащення, щоб мати можливість якісно надавати ці послуги.
4.5.Чи правда, що відмінили виклики сімейного лікаря додому?
– МОЗ не відміняє виклики додому.
– Виклик додому входить до переліку послуг на первинці.
–Лікар за медичними показами визначатиме, чи є необхідність їхати на виклик, чи він може вирішити проблему пацієнта по телефону або запросити його в амбулаторію.
– Лікар не може приймати рішення про виїзд до пацієнта тільки на підставі віддаленості його місця перебування від медзакладу.
4.6.Чи можна буде без декларації потрапити до свого дільничного терапевта?
– Без медичної допомоги ніхто не залишиться.
– Заклади будуть отримувати фінансування одночасно і за пацієнтів, які підпишуть з ними декларації, і за пацієнтів, що були закріплені за ними раніше.
– Ваш дільничний терапевт може попросити вас обрати його і підписати декларацію, щоб продовжити вас обслуговувати.
4.7.Чи можна буде у 2018 році потрапити до вузьких спеціалістів без направлення сімейного лікаря? Чи можна буде ходити до вузьких спеціалістів без направлення після підписання декларації?
– Відповідно до діючого законодавства і зараз візит до вузьких спеціалістів має бути за направленням сімейного лікаря або терапевта. Але всі ми знаємо, що ця норма ігнорується.
– Безумовно, вам нададуть допомогу і не відмовлять у прийомі.
– З 2020 року вся система перейде на програму медичних гарантій та оплату послуг за тарифами. НСЗУ буде оплачувати тільки візити за направленням від вашого лікаря.
– Разом з тим передбачається, що деяких спеціалістів (наприклад, гінеколога) та у визначених випадках можна буде відвідати напряму. І ці візити також будуть оплачені державою.